[bookmark: _GoBack]Chapter 8: The Morning Star
Introduction
The career of Morning Star and its sister paper the Evening Star, launched by Cobden and Bright in the Spring of 1856, offers a case study of the challenges and difficulties of the metropolitan cheap press. Its fate would determine the extent to which the hopes the Manchester School radicals entertained of the removal of the taxes on knowledge would be fulfilled, and help illuminate the opportunities and prerequisites of for the cheap press in the years after the repeal of the stamp. 
Establishment of the Morning Star 
The possibility of their own newspaper had long been a goal of Cobden and Bright. There were the sympathetic provincial papers, in particular the Manchester Examiner and Times, but a London daily remained vital if the School’s principles were to be projected effectively on the national stage. Cobden was convinced that ‘if there were no party <stamp>, that a paper pledged to the Peace Conference views, & free on other questions, might have a very large circulation.– It is only by a daily paper that we can really influence public opinion’.[endnoteRef:1] During 1854 and 1855 as the metropolitan press fell over itself in apparent pursuit of the most bellicose position, and The Times, in particular, seemed determined to feed popular Russophobia and military adventurism, the need for such a paper seemed ever more pressing.  [1: 

Chapter 7: the Morning Star
 Cobden to Joseph Sturge, 14 December 1853, Add. MS. 50131 ff. 320-1, BL. There is extensive correspondence on the ‘newspaper project’ in the various papers of Cobden, Bright, Sturge, Wilson and Gladstone in 1855-56, which offers a much fuller week by week picture of the discussions over the Star than space allows for here. A fuller but still only partial account is contained in S. Frick, ‘Joseph Sturge and the Crimean War, ii: the founding of the Morning Star’, Journal of the Friends’ Historical Society, 53 (1975), 335–58.] 

Cast into despondency at the state of progressive politics, the Manchester Radicals remained wedded to their hopes that without the stamp, ‘the cheap press may knock to pieces some of the old idols which the people have been in the habit of worshipping, without asking whether they are of gold, brass, or clay’.[endnoteRef:2] In the turmoil of the concluding months of the war, various opportunities presented themselves. The Morning Chronicle was being touted about at a cost of £5000 for a controlling interest, before being rescued as a Peelite paper by Gladstone.[endnoteRef:3] There were tentative enquiries about acquiring the struggling Daily Telegraph, a possibility scotched by Bright, who did not think if it went down to a penny it could survive.[endnoteRef:4] Consideration was also briefly given to taking over the Empire, a radical London sixpenny weekly, conducted with the support of Cobden, Wilson and other members of the Peace party; but despite the desperate efforts of its editors George Thompson and John Hamilton to raise fresh finance for the paper with a view to converting it into a Radical daily, Cobden and Bright were again unwilling to commit.[endnoteRef:5] ‘There is no use building on a bad foundation’, Bright observed, ‘a new paper is far better in our case than an old one’.[endnoteRef:6] A new title would require greater investment than the APRTOK radicals could afford; but the Quakers of the Peace Society had the resources, and equally troubled by the widespread press support for Britain’s involvement in the Crimean war, they had become convinced of the desirability of a penny daily ‘representing the opinion of the “Manchester party”’.[endnoteRef:7] [2:  Cobden to Bright, 22 July 1856, BL Add. MS. 43650. ]  [3:  See Chesson to George Wilson, 28 April 1855, M20/22, WilsonPMA; Koss, Political Press, 88. For letters from Elton which Koss had not located, see Box 25, MCGP.]  [4:  See letters of Hamilton in Wilson papers, including extracts from letter of Sir Arthur Elton to Hamilton, 25 November 1855, M20/23, WilsonPMA. ]  [5:  For the history of the Empire, into which it was claimed £6000-7000 had been sunk without ever achieving profitability, in part because of its unpopular stance against the Crimean War, see entries for 17 and 23 November 1854, Chesson Diary 1854-55, REAS/11/3, English Papers, MJRL Chesson notes meeting of Empire supporters at Newall’s Building, Diary, 20 January 1855; Hamilton to Wilson, 20 July 1855, M20/23, Joseph Sturge to Wilson, 6 September 1855, Hamilton to [Joseph Sturge], 24 November 1855, M20/23, WilsonPMA; Hamilton to Gladstone, 13 September 1855, Box 36, MCGP. The travails of winding up the Empire pursued Thomson to India in autumn 1857, when he was still trying to find the £100 needed to satisfy the paper’s creditors and enable him finally to put aside the ‘vexation, labour, anxiety and loss’ associated with the enterprise, Thompson to Chesson, 21 November 1857, REAS/3/3/1, English Papers, MJRL.]  [6:  Bright to Joseph Sturge, 12 September 1855, ff. 45-46, Add MS.43723 , BL.]  [7:  Joseph Sturge to Wilson, 7 July 1855, M20/23, WilsonPMA. ] 

Once the stamp was abolished, planning began in earnest. William Haly, an old League acquaintance of Cobden’s, had been laying the groundwork, collecting information about the American cheap press.[endnoteRef:8] Cobden held discussions at the start of August with Sturge, Henry Richard, the editor of the Herald of Peace, and Bright. Bright, enduring his own frustrations with the editorial policy of the Manchester Examiner and Times, was enthusiastic.[endnoteRef:9] George Wilson and Henry Rawson, already proprietors of the Manchester Examiner and Times, agreed to play a key role in managing the new enterprise.[endnoteRef:10] The immediate priority was capital. Cobden was only able to afford a nominal amount. Milner Gibson was noncommittal.[endnoteRef:11] Bright was willing, and was confident of raising capital amongst the old League party in Lancashire. But prospects for substantial investment rested on the Sturges and their circle. Converting general support into financial commitment did not prove easy. The economies of the Daily Telegraph, whose breakeven point at a penny was reported to be a circulation of 40,000 copies, ‘rather chills the ardour of some of our friends’, Bright confessed,[endnoteRef:12] although a number of League and APRTOK supporters, including E.R. Langworthy and Elkanah Armitage, eventually agreed to invest. Joseph Sturge, who offered £2000 of his own, which he was prepared to use to finance a shareholding for Wilson, also raised a further £1450, mostly from his Quaker contacts.[endnoteRef:13]  [8:  Cobden to Wilson, 27 August 1856, M20/25 WPMA.]  [9:  Bright to Wilson, 4 August 1855, 24 August 1855, M20/23, WilsonPMA; further complaints, Bright to Wilson, 12 September 1855. ]  [10:  Cobden initially had reservations, but Bright was adamant that Rawson was necessary for oversight and for mobilising support in Manchester, Bright to Charles Sturge, 9 December 1855,f.55-56, Add MS.64130, BL.]  [11:  Milner Gibson to Wilson, 5 December 1855, M20/23, WilsonPMA. ]  [12:  Bright to Cobden, 3 October 1855, f.16, Add MS, 43384, BL.]  [13:  Bright to Cobden, 16 October 1855, f21, Add MS, 43384, BL; ten days later Manchester supporters even cooler, ‘frightened at the rate of interest’, Bright to Cobden, 26 October 1855, f.22, Add MS, 43384, BL; Sturge to Wilson, 6 September, 27 October, 5 November 1855, M20/23, WilsonPMA.] 

One stumbling block was editorial control. Potential backers sought guarantees, while wanting to remain at arm’s length from any direct responsibility for the conduct of the paper. Bright was anxious for some ‘security… that the paper shall be permanently honest’, especially in the midst of ‘the temptations of the capital’, and for measures to ensure ‘that it may not be sold, as the Daily News sold us’.[endnoteRef:14] There were proposals to invest the contributions from the Peace party in Wilson’s name with Cobden and Bright acting as trustees of sorts. Cobden, though happy to see Wilson as one of the paper’s ‘trustees’, was adamant that it needed to be managed and led from London, safe from Manchester interference. Although in December, after several months of canvassing, there was talk of commencing publication with as little as £5000, eventually it seems that about £9000 was raised, nominally vested equally in Rawson and Wilson; although for a paper purportedly espousing the view of an important section of Northern businessmen, the financing was arranged in an surprisingly chaotic fashion, and the basis on which money was given, loaned, or invested was far from clear even to the principals.[endnoteRef:15]  [14:  Bright to Wilson, 4, 23 August 1855, M20/23, WilsonPMA; At this stage the plan seems to have been to invest the contributions in Wilson’s name, with Cobden and Bright as sort of trustees, see Bright to Joseph Sturge, 16 November 1855, ff51-52, 43723; Bright was anxious that things not be complicated by Haly having an investment as well as being editor, Bright to Charles Sturge, 7 December 1855, ff56-58, Add MS.43723, BL.]  [15:  Bright to Wilson, 5 December 1855, M20/23, WilsonPMA; Bright to Sturge, 14 January 1856, ff.73-74, Add MS, 43723, BL. ‘I did not know that Robt Charlton expected any interest for any money advanced’, Bright confessed to Charles Sturge in 1859, 30 November 1859, f.88-89, Add MS.64130, BL.] 

Questions of control were complicated by sensitivities about the paper’s overall tenor and specific stance in a number of areas. Cobden and the Manchester Radicals were very keen that the paper should not become a peace paper tout court, and for this reason they tended to discount Sturge’s suggestions of Henry Richard or E.F Collins of the Hull Advertiser for editor. The question of education presented most difficulties, given the divergent views of the Quakers and the League radicals, but ultimately it seems there was acquiescence in the paper’s advocacy of a national education scheme.[endnoteRef:16] Discussions over who to appoint as editor rumbled on into February, despite Cobden’s determined advocacy of Haly, ‘not as a mere desk editor, but as a man having a scheme for establishing a penny paper’,[endnoteRef:17] but eventually Haly was appointed with Hamilton, formerly of the Empire, as sub-editor. The decision was made to simultaneously commence a morning and evening issue in March 1856, on the basis that although a morning journal might have the greater influence, an evening paper would appeal to the working classes and to clerks and others, and could, as Hamilton put it, ‘give all the news of the six or seven morning papers, with first class editorial matter, with a digest of the leading articles of the dailies’.[endnoteRef:18] Offices were taken just off the Strand, a stone’s throw from Somerset House, an irony unlikely to have been lost on any of those involved. The inaugural editorials of 17th March positioned the titles as independent, ‘papers for the PEOPLE- not for PARTY’, aligned to peace, retrenchment and reform, and against the monopoly of the London press that had kept newspaper prices up since 1836.[endnoteRef:19] [16:  Sturge seeking detail as to Bright’s views, Sturge to Wilson, 22 August 1855, M20/23, WilsonPMA.]  [17:  Cobden to Joseph Sturge, 1 May 1856, ff. 114-15, Add. MS. 43722, BL.]  [18:  Hamilton to Wilson, 30 December 1855, WilsonPMA: ‘The Daily Telegraph is in reality an evening paper – it is a day late in everything save police intelligence … and a cheap evening paper would beat it by giving the same news twelve or fourteen hours earlier’.]  [19:  Editorial, MS, 17 March 1856.] 

Early Difficulties
The launch did not go well. Despite the drawn-out planning, practical preparations had been rushed. The paper didn’t even have an agreed name until February. Rather belatedly, a press was bought in Paris for £700, along with a reserve machine for £240, and type for under £500, but not enough time was allowed to get all the production arrangements in place.[endnoteRef:20] Everything came together in rather a rush. The quality of the early issues was poor. Bright thought ‘the sub-editing is bad, the city article is bad, and the reading is bad’, and the editorials ‘flunkey-ish’.[endnoteRef:21] Sturge was dismayed at the ‘grievous want of spirit latent in the leaders’, and received numerous complaints about the quality of the leading articles.[endnoteRef:22] Bright had not seen any improvement by the end of March ‘it can’t compare in any one point with the Manchr Examiner’, he told Cobden, ‘I have only seen two tolerable leaders in it yet …The reading of the paper is execrable every market paragraph almost is confusion’.[endnoteRef:23] Cobden worked hard to rally and reassure. He was soon having second thoughts about Haly, but told Sturge that the Evening Star was ‘the very best Evening paper I ever saw’, and plugged it hard: ‘If such a paper can be produced at a profit for 1d, I see no limit to the sale’.[endnoteRef:24] [20:  Bright to Sturge, 28 February 1855, ff.65-66, Add MS.43723, BL.; Haly to Wilson, 12 May 1856, also account in Bright to Wilson, 13 May 1856, WilsonPMA. Bright had been looking since September 1855 when he had visited Applegarth about a press, Diaries, 7 September 1855.]  [21:  Bright to Wilson, 27 March 1856, M20/24, WilsonPMA.]  [22:  Cobden had earlier been optimistic that. ‘The “Star” as I get it the Evening Edition is a really marvellous penny-worth, & cannot fail to sell very largely’, Cobden to Bright, 21 March 1856, ff.194-197, Add. MS. 43650, BL. Joseph Sturge to Wilson, 19 March 1856, M20/24, WilsonPMA; ‘the wrong man is at the head and unless he is changed quickly, the paper is lost’, Joseph Sturge to Wilson, 28 April 1856, M20/24, WilsonPMA.]  [23:  31 March 1856, f.59. Even anonymous complaints: ‘Scrutator’ advised that ‘if the blunders and mistakes, such as those of orthography, omissions, transposition, which have occurred in almost every number continue much longer, they will soon destroy the character of your paper (annotated ‘Another example of the sort of complaint which reaches me daily …’), 8 April 1856, M20/24, WilsonPMA. ]  [24:  Cobden to Bright, 7 April 1856, ff. 205-206, Add. MS. 43650, BL; Cobden to Joseph Sturge, 19 March 1856.] 

It was, of course, a big ‘if’, unless substantial sales could be obtained; and distribution posed a challenge. From the outset it seems that the Star abandoned the traditional emphasis on subscription sales. Postal distribution was not entirely discounted (Sturge had hopes of promoting the Star in places like Bristol and Bath, where there was not a daily paper), but it was expected that the bulk of sales would initially come in London or via the railway bookstalls.[endnoteRef:25] Concerned at Londoners ‘instinctive repugnance to such an innovation, & [that] the very cheapness of the article will excite prejudice by being associated with the notion of vulgarity’, Cobden had foreseen difficulties arising from the hostility of the existing newsvendors, unenthusiastic about promoting the paper given the limited trade allowance they received.[endnoteRef:26] Despite Rawson’s optimism that the paper could rely on the demand it would create,[endnoteRef:27] the paper struggled for a foothold at the railway stations, and Sturge noted that ‘in large and populous districts the “Stars” cannot be come by’.[endnoteRef:28] Considerable reliance was placed on street sellers. At the launch ‘'The streets swarm[ed] with lads wearing glittering stars on their breasts or caps, thrusting the paper into every hand I know not with what success'.[endnoteRef:29]  [25:  Joseph Sturge to Wilson 12 January 1856 M20/22 [out of sequence], Cobden to Wilson, 20 March 1856, M20/24, WilsonPMA. ]  [26:  Cobden to Wilson, 20 March 1856, M20/24, WilsonPMA. ‘Rawson’ he told Bright, ‘will be disappointed if he reckons too much on the newsmen.– They get a profit now by lending out the Times &c at 1d an hour & afterwards sending them to the Country.– Naturally they will feel a repugnance to a class of papers which will put an end to this trade – It is all very well to say they may have the new trade in 1d papers. But you know men don’t eagerly adopt new machines of any kind when it puts old out of use’, Cobden to Bright, [10 February 1856], f.88, CP4, WSRO.]  [27:  See Cobden to Bright, 23 February 1856, ff.178-79, Add MS, 43650, BL. Cobden later notes that ‘Haly had a New York plan of selling them. Rawson was for relying upon the old machinery’, ‘Cobden to Joseph Sturge, 1 May 1856, ff. 114-15, Add. MS. 43722, BL.]  [28:  Milner Gibson to Bright, 24 March 1856, ff.60-61, Add MS.43388, BL. 'I hear it well spoken of in the London clubs'; Joseph Sturge to Wilson, 2 May 1856, M20/24, WilsonPMA; repeats in letter of 7th, ‘There are large districts in which the Star is unknown’; thinks circulation could be doubled or trebled. In June again urging the division of the country into districts and the appointment of some people to promote the circulation, Joseph Sturge to Wilson, 3 June 1856, WilsonPMA. Same 16 June 1856, noting that friends in Northumberland and Durham ‘hear nothing of it’.]  [29:  J.B. Smith to Cobden, 27 Mar 1856 98B, CP, WSRO.] 

Circulation figures disappointed. In mid-March Haly reported that 25,000 had been sold on one day, and more could have been had there been capacity to produce them, and the Rugeley poisoning case temporarily raised sales as high as 50,000 a day; but it seems regular sales were about 17,000 for the two titles combined.[endnoteRef:30] Although exact figures were difficult even for Cobden to ascertain, regular sales were still clearly well below what was needed for solvency.[endnoteRef:31] Despite reports in May of a daily sale of 27,000,[endnoteRef:32] at the end of August 1856 the combined circulation had fallen back to 17,000,[endnoteRef:33] and by December to as low as 12,500.[endnoteRef:34] Cobden in particular was frustrated. Given the consensus that a circulation of 30,000 would be required to break even, [endnoteRef:35] he had wanted advertisers to be guaranteed that figure, even if this involved a large free distribution, in order to get them committed, recognising that advertising income was always likely to be the key to profitability.[endnoteRef:36] Although the early issues had less than three columns of advertisements, within a month they were fully occupying the front page, and advertising income, about £100 a week in early June, had reached £160 a week in August.[endnoteRef:37] Cobden remained anxious that the metropolitan circulation on which advertising was most reliant remained inadequate, fearing that the Star’s advertisers were inclined to over-estimate its circulation,[endnoteRef:38] and by June he was scouting around for ‘any influential parties to work to procure advertisements for the Star’.[endnoteRef:39] [30:  Cobden to Joseph Sturge, 19 March 1856, ff. 111-12 Add. MS. 43722, BL; Wilson to Cobden, 18 March 1856, f.182, Add Ms, 43663, BL.]  [31:  Cobden to Richard, 18 August 1856, ff. 119-22, Add. MS. 43658, BL; Cobden to Joseph Parkes, Wed May 1856 [sic] f.245, CP30, WSRO.]  [32:  Elgin Courier, 9 May 1856, suggesting that at this level its circulation is greater than all the high priced London dailies, excepting the Times, combined. ]  [33:  Cobden to Joseph Sturge, 30 August 1856, ff. 154-6, Add. MS. 43722, BL. ‘From this 10 per Ct must be deducted for returns leaving net sale 15,3000.– The morning paper has less than 12,000 <net> circulation, & of this a small considerable portion goes to the Country. So that we have really a poor hold on the Country Metropolis’.]  [34:  According to Cobden to Sturge, 26 December 1856, ff. 195-6, Add. MS. 43722, BL.]  [35:  Hamilton to Sturge, 27 November 1855, M20/23, WilsonPMA; similar figure identified in discussions between Bright, Wilson, Rawson and Ireland in Manchester, Bright, Diaries, 16th August 1855; Cobden to Bright, 23 February 1856, ff. 178-179 Add. MS. 43650. BL]  [36:  Cobden to Haly, 15 June 1856, f.641, CP30, WSRO.]  [37:  Cobden to Joseph Parkes, 11 June 1856, ff. 44-6 Add. MS. 43664, BL; Bright to 8 August 1856, ff69-70; thinks a little money spent bringing its circulation up to 25,000 would make it pay very satisfactorily although it was said solvency was still a couple of years away.]  [38:  Cobden to G.P. Bacon, 17 June 1856, ff. 35-6, Add. MS 48590; Cobden to Bright, [11 August 1856], ff.215-220Add. MS. 43650,, Cobden to Richard, [21 August 1856], ff. 125-31, Add. MS. 43658, BL.]  [39:  Cobden to Joseph Sturge, 5 June 1856ff. 120-21, Add. MS. 43722, BL. By the end of the year, though could see that advertising was increasing, not convinced they were all genuine or paid for , Cobden to Richard, 7 December 1856, ‘BL Add. MS. 43658 ff. 205-12.] 

The struggling sales made control of costs all the more crucial, but as Hamilton had warned, this proved far from easy. As soon as it could, the Star used cheap straw-based paper,[endnoteRef:40] and economised on reporting staff, especially parliamentary reporters, but this was not enough. In early April the paper was still losing between £100 and £200 a week.[endnoteRef:41] The losses put further strain on the already difficult relationship of Rawson and Haly. Rawson was frightened by the continued growth of expenditure, and had no confidence in Haly’s ability to manage production economically.[endnoteRef:42] Meanwhile the efficiency of the Star’s editorial office was compromised by petty feuds, lack of clarity of roles, and ill-directed attempts at economy. Haly was sacked in early May, but the problems remained.[endnoteRef:43] The weakness of the commercial intelligence was a repeated complaint. The parliamentary reporting staff was really too small for the job. Pressure led to silly blunders.[endnoteRef:44] In early August there was mortification that an article on ‘the Aldershot affray’ attracted the ridicule of Punch.[endnoteRef:45] Cobden and Sturge remained exercised at Rawson’s lack of hands on control: ‘There is no head.– I defy a concern so full of details, many of them new & requiring to be dealt with at discretion, at a moments notice, to prosper if managed by deputy:- to say nothing of exposing <leaving> a business of pennies & shillings beyond the eye of the owner & master’.[endnoteRef:46]  [40:  Perhaps not until 1858-59, see Bright to Joseph Sturge, 12 May 1859, ff.136-37, 43723, BL.]  [41:  Rawson to Bright, 5 April 1856 99B, CP, WSRO.]  [42:  Rawson to Wilson, 6th [April] 1856, M20/24, WilsonPMA. ]  [43:  Wilson and Rawson to Haly, 9 May 1856, ff186-87, Add MS, 43663, BL; Rawson to Cobden, 9 July 1856, CP121B, WRSO.]  [44:  Cobden to Richard, 15 July 1856, f. 87, Add. MS. 43658, BL.]  [45:  Punch, 2 August 1856; see Cobden to Richard, 3 August 1856, BL Add. MS. 43658 ff. 105-6; see also Bright to Wilson, 28 August 1856, M20/25 WilsonPMA.]  [46:  Cobden to Wilson, 16 June 1856, M20/25, WilsonPMA.; see also Jos Sturge to Richard 7 July 1856 #264a, MSS 14023D, NLW : 'The great fault of Rawson appears to be dilatoriness and procrastination'.] 

The question of who would replace Haly was left unresolved. Despite his merits, it was not felt that Hamilton offered an alternative. Cobden suggested A.W. Paulton, an experienced journalist who had been writing for the Star, hoping that he might invest £1000, and then in face of Rawson’s opposition, Henry Richard (again suggesting £1000 be found to give him a stake in the paper).[endnoteRef:47] Ultimately the decision was fudged, with Hamilton installed as editor, alongside Richard who would take charge of the leaders.[endnoteRef:48] For a while there was some stability, but before long the lack of clarity created fresh dissension.[endnoteRef:49] Richard was encouraged to consider himself as joint editor with Hamilton, and Hamilton was soon complaining that although he retained the ‘rank, title and dignity of editor’, Richard had usurped his position.[endnoteRef:50] A reconciliation was effected, but what Richard had described as the ‘reign of muddle’ continued.[endnoteRef:51] Complaints about a leader in February 1857 brought the response from Hamilton that it had been provided by one of the most reliable and fastidious of the paper’s writers, and so he ‘was less upon my guard’; ‘However’, he blithely reassured Cobden, ‘while we have plenty of letters sent to the office about almost every leader, none have reached us as concerning this one’.[endnoteRef:52] Management was lax, and accounting controls were weak.[endnoteRef:53] At the end of October Cobden confessed that he did not know if the paper was yet making money, and doubted if Rawson did either.[endnoteRef:54]  [47:  Cobden to Joseph Sturge, 9 June 1956, ff. 125-6, Add. MS. 43722, BL; Cobden to Paulton, 30 June 1856, BL Add MS.43662 ff.177-79. Cobden to Richard, 31 May 1856, BL Add. MS. 43658 ff. 33-7; ditto, 5 June 1856, BL Add. MS. 43658 ff. 41-3.; Cobden to Sturge, 18 July 1856, BL Add. MS. 43722 ff. 139-40. Cobden concerned that Richard should have ‘a real power at the Office’. ]  [48:  17 July 1856, Chesson Diary, REAS/11/4, English Papers, MJRL, notes has heard from Hamilton that offered editorship by Cobden, Wilson and Rawson. Clear from Cobden to Richard, 31 July 1856, that Hamilton in charge, though Cobden still hoping Richard will come in and Hamilton will go back to being second in command. In September Hamilton tells Gladstone that he has ‘had all the responsibility of editorial management’ 19 September 1856, Box 36, MCGP.]  [49:  16 August 1856, Chesson Diary, REAS/11/4, English Papers, MJRL.]  [50:  Cobden to Bright [11 August 1856], ff. Add. MS. 43650, BL; Joseph Sturge to Richard 7 July 1856 #264a, Richard Papers, MSS 14023D, NLW.. Richard claimed a de facto position as joint editor with Hamilton, with responsibility for ‘general supervision of the affairs’ of the paper’, as per a signed agreement drawn up to embody Rawson’s wishes, Miall, Henry Richard, 113-14; Hamilton to Wilson, 2 August 1856, M20/25 WilsonPMA; Bright to Joseph Sturge, 17 September 1857, ff.81-2, 43723, BL.]  [51:  25 October1856, Chesson Diary, REAS/11/4, English Papers, MJRL; quote in Cobden to Bright, [11 August 1856], ff. 215-220, Add. MS. 43650, BL.]  [52:  See Hamilton to Wilson, 12 February 1857: For Richard illness see Cobden to Sturge, 3 October 1857, BL Add. MS. 43722 ff. 275-6.]  [53:  Paulton to Cobden, 4 July 1856 [copy], CP99, WSRO.]  [54:  Cobden to Joseph Sturge, 29 October 1856, BL Add. MS. 43722 ff. 163-4. ‘I can say no more than I have done to Rawson & Co about the newspaper.– It will end in some spirited people getting up a penny daily that will beat you to nothing in circulation.– I have told them this again & again. Nobody deserves success who does not look after his own concerns’, Cobden to Richard, 21 December 1856, ff. 220-1, Add. MS. 43658, BL.] 

Rawson’s lack of active involvement in day to day decisions was really only a side issue to the paper’s underlying problem – a chronic shortage of working capital.[endnoteRef:55] Hamilton’s fear that the initial capital would ‘all go like chaff’, was all too quickly confirmed.[endnoteRef:56] What Bright breezily summed up as ‘a question of more capital and good management’,[endnoteRef:57] actually involved substantial investment to boost the circulation.[endnoteRef:58] Within weeks of the papers’ launch it was clear that another £5000 was needed, and over the course of the rest of the decade, the principals had to return, begging bowl in hand, to the Peace Society on several occasions for additional funds.[endnoteRef:59] It is impossible from the surviving correspondence to build a precise picture of how this finance was raised, although it is clear that in 1859, for example, further funds were raised; investors were promised no liability, but a reckoning of the value of the paper after three years, and a repayment of their principal in proportion that the value of the capital had increased or decreased.[endnoteRef:60] Sturge provided a further injection but was understandably reluctant to meet repeated calls, and it would seem that Bright and Rawson, and other Manchester Radicals, including William Hargreaves and Samuel Morley, also invested.[endnoteRef:61]  [55:  See Cobden to Joseph Sturge, 27 June 1856, f. 134, Add. MS. 43722 BL. ]  [56:  Hamilton to Gladstone, 1 January 1856, Box 36, MCGP]  [57:  Bright to Wilson, 11 June 1856, M20/25 WilsonPMA.]  [58:  Joseph Sturge to Wilson, 7 July 1856, M20/25 WilsonPMA. ]  [59:  7 April 1856, f.61 (enclosing note from Rawson); Bright to Wilson, 5 April 1856, M20/24, Jos Sturge to Wilson 23 April 25 July 1857, M20/27, WilsonPMA.]  [60:  Bright to Joseph Sturge, 3 May 1859, ff.134-35, 43723; Bright sanguine that the value will have risen, especially if the paper duty is removed.]  [61:  This is the implication of the complex arrangements under which the amalgamation with the Dial was arranged in 1860, see Lucas to Wilson, 7 November 1860, M20/30, WilsonPMA; Joseph Sturge to Wilson, 3 June 1856, M20/25 WilsonPMA. Bright confessed that further capital had been raised in a letter to Charles Sturge, 30 November 1859, f.88-89, Sturge Papers, Add MS.64130, BL, and noted that he had raised a further £4000 in £500 contributions over the previous few weeks, which he expected to increase to £5000; for Hargreaves, see Bright to Mrs Hargreaves, 7 December 1860, ff38-39, Add MS.62079, BL] 

Although the arrangements of Autumn 1856 created a workable editorial team, problems of leadership, commercial and journalistic, remained. In Spring 1857 Bright contrasted the fortunes of the Manchester Examiner which was 'becoming a real property', with the Star which 'I think is less carefully managed'; it was '[s]urprising that such a paper at such a price should not sell 50,000 a day - & I think there are men who could do it - but they are not easy to find'.[endnoteRef:62] By September the paper had been paying its way for several months, with advertising revenue increasing, but even allowing for claims that it had now reached the 30,000 sales figure, it is difficult to see how the paper could really have been generating a stable profit.[endnoteRef:63] It was estimated that the expenses of Star were approximately £638 per week, which with £25 per day of advertising revenue would put the breakeven point at 26,000; but the indications were that the Star’s advertising income was routinely only half that, meaning that circulation would need to reach 55,000 or 60,000 before the paper could be commercially successful.[endnoteRef:64] Significantly within months Bright was commenting that the paper, 'seem[ed] to stick in the mud ... more than it ought to'.[endnoteRef:65] A weekly edition had been launched in January 1857, quickly absorbing Bell’s News; but it was not continued beyond the year end.  [62:  Bright to Wilson, 19 April 1857, M20/27, WilsonPMA; see report of conversation in W.W. Clarke to Dean of Bristol, 16 November 1855, f.80-81, Russell Papers, PRO 30/22/12G, NA.]  [63:  Bright to Cobden, [17 September 1857], f.110; also noting Examiner at 25,000 daily and good ad revenue; Bright to Cobden, 24 November 1857, f.115-18, Add Ms 43384, BL. For animadversions about Rawson’s lack of vigour in pursuing advertisements, see Baxter Langley to Wilson, 24 June 1857, M20/27 WilsonPMA. Lucas was slightly more energetic, approaching Cobden to drum up business from Liberal organisations such as the Freehold Land Society, Cobden to Samuel Lucas, 5 July 1858, CP 134, WSRO.]  [64:  Manchester Courier, 28 February 1857, quoting Leeds Times summary of a lecture by Merriman.]  [65:  Bright to Wilson, 30 December 1857, M20/27, WilsonPMA. ] 

In fact, the Star’s immediate concerns were more defensive, as the commercial competition of its penny rivals began to bite. Despite fears that the delays in launching the paper might open the door for other titles, early competition did not really materialise. At the outset, the only opposition at a penny came from the struggling Daily Telegraph. The Telegraph ws enterprising enough to counter the launch of the Star by enlarging to 28 columns (with an additional two inches to each column) for three months, thus providing as much as a fourth more reading matter than the Star, and enabling it to increase its own sales notwithstanding the new competitor.[endnoteRef:66] The Star’s natural rival for Liberal readers, the Daily News, chose to rest at 4d, and also remained inclined to bellicosity in foreign affairs and timidity on domestic issues.[endnoteRef:67] The conventional wisdom had been that given the cost of paper under the excise regime, it would be impossible to go beyond four pages for 1d, but in February 1858 the Standard did just this, and its offer of 8 pages for 1d very quickly ate into the circulation of the Star and the Telegraph, forcing the Telegraph to expand to a double sheet.[endnoteRef:68] Cobden was puzzled how any profit could be made on these terms, but urged a decisive response or ‘half the penny papers will kill t’other half in settling down in life’; ‘A bold system of advertising a double Star would give you the lead again, for the public have not generally committed themselves yet to your rival.– But not a moment should be lost in making the change if it be contemplated’.[endnoteRef:69] The timing was particularly unfortunate for the Star which was in the process of trying to move its operations to Salisbury Square, Fleet Street and install new printing machinery, at a cost of £4000, a challenge compounded by delays in obtaining the machinery, though in August Bright hoped that the paper would shortly have ‘the best premises and machinery in London’.[endnoteRef:70] Soon there were indications that the Star was being overwhelmed by its rivals; circulation was said to have dropped back to 10,000.[endnoteRef:71] Efforts were made to promote the paper outside London, but it remained stymied by the tiny margins it could offer sellers.[endnoteRef:72] [66:  See recollections of Ralph Harrison, Printers’ Register, 6 September 1870.]  [67:  See comments of Bright to Joseph Sturge, 23 April 1858, ff97-98, Add MS.43723. BL; Villiers to Bright, [25 December 1859], ff.279-298 [f.285], Add Ms 43386, BL]  [68:  Recollections of Ralph Harrison, Printers’ Register, 6 September 1870.]  [69:  Cobden to Richard, 27 March 1858, BL Add. MS. 43659 ff. 19-20. Cobden urged that if there is any chance of a paying circulation for a 1d double sheet, and ‘if capital can be found; Bright to Joseph Sturge, 14 February 1858, ff.90-91, Add. MS, 43723, BL.]  [70:  Bright to Joseph Sturge, 8 January 1858, ff. 87-88, 43723; for cost (including steam engine, etc, and the move to Fleet Street (£3000, to include a £2000 mortgage) see ditto, 14 February 1858, ff. 90-91; ditto, 23 August 1858, ff111-12, 21 September 1858, 113-14, 43723; plans still for an enlargement and also a 2d weekly, but ‘more capital will be wanted to create a really useful newspaper establishment’.]  [71:  ‘When I last came down here I was speaking to the man who sells newspapers at the Waterloo station & he told me he sold 6 Telegraphs to 1 Morning Star’, Cobden to Richard, 12 August 1858, BL Add. MS. 43659 ff. 24-5; see also Maitland Mercury (Australia), 5 February 1859.]  [72:  Lucas to Cowen, 16 February 1859, COW/C/526, TWAS.] 

For all this there were shreds of encouragement. Although the stock Star reader was the ‘dissenting shopkeeper’ or the artisan radical, within a year or two of launch it had established sufficient a sufficient reputation to circulate amongst public figures.[endnoteRef:73] Cobden spoke of a visit to the Bishop of Oxford, his neighbour in Sussex where the Evening Star was delivered to the breakfast table, and he, the bishop, Lord Aberdeen, Roundell Palmer and others discussed the progress of the paper.[endnoteRef:74] Samuel Warren (lawyer and popular author), and the Conservatives Lord Egmont and Sir John Pakington, were all claimed as readers. At the start of 1858 Cobden was told by Warren that ‘all men of the Walpole stamp – men with a conscience – take in the Star.– … I asked Warren what induced such people to take in the Star – He replied it was their faith in its honesty & independence’.[endnoteRef:75] Bright was confident in 1859 that ‘only the Times has a greater influence of all the London journals’.[endnoteRef:76] In Spring 1859 the value of adverts was reported to have doubled in the previous 12 months, and on one particularly good day in April a combined total of39,000 copies were sold.[endnoteRef:77] [73:  ‘The effects of cheap paper’, Kentish Gazette, 26 April 1864.]  [74:  Cobden to Joseph Sturge, 6 August 1858, BL Add. MS. 43722 ff. 149-50.]  [75:  Cobden to Richard, 10 January 1858, BL Add. MS. 43659 ff. 6-7. ]  [76:  Bright to Joseph Sturge, 3 May 1859, ff.134-35, 43723, BL. ]  [77:  Bright to Joseph Sturge, 12 May 1859, ff.136-37, 43723.] 

By this time there had been yet another editorial reconfiguration. Both Richard and Hamilton had become increasingly prone to ill-health. Hamilton was to continue to deteriorate and die in October 1860. By April 1858 Bright was convinced a new editor would be needed: ‘the staff has been too weak for what has been to do lately’.[endnoteRef:78] For a while, John Baxter Langley, who had been on the staff since 1855, was apparently acting as, and styling himself, editor, and during this period he seems to have struck a deal with the Chartist Ernest Jones, for the Star to absorb Jones’s struggling People’s Paper, in return for space for Jones to print Chartist news.[endnoteRef:79] Eventually, after an entirely characteristic period of vacillation and delay, the mantle fell on Samuel Lucas, Bright’s brother-in-law, and previously chair of the National Public Schools Association, who was taken on as a shareholder and ‘active managing partner’.[endnoteRef:80] At first Lucas’ precise role was ill- defined, but although Richard had understood it to be to manage the commercial side of operations, Lucas was soon assuming full editorial control. In February 1859 he was alienating Holyoake by declining one of his articles on grounds of expense, and by September 1859 was the recipient of Cobden’s stream of editorial suggestions.[endnoteRef:81] Richard withdrew from any active involvement in the paper, resentful at this displacement, dissatisfied with Lucas’ editorial policy, and smarting at the treatment he was receiving.[endnoteRef:82] [78:  Bright to Cobden, 9 April 1858, f.124-27 , Add Ms 43384, BL. ]  [79:  See People’s Paper, 26 June 1858.]  [80:  Bright to Joseph Sturge, 14 February 1858, ff.90-91, 43723, BL. Lucas was on the committee of the NPPARPD. ]  [81:  Lucas to Holyoake, 14 Feb 1859, included in Holyoake to Cowen, 5 February 1859, COW/C/478, TWAS where it is described as ‘this infernal missive’. By this point Bright was more understanding about the pressures of newspaper production, and the occasional slips that could result, see Bright to Charles Sturge, 11 June 1859, ff.80-81, Add MS.64130.]  [82:  Miall, Henry Richard, 114-15, Charles Sturge to Richard, 13 June 1859, #259, Richard Letters, MSS 14023D, NLW. This was news to Bright in mid-June, telling Sturge that Richard had ‘not intimated anything of the kind to S Lucas, nor … made any serious complaint of his articles being altered’, 15 June 1859, f.82-3, Add MS.64130, BL. ] 

Star and the Dial
You must not blame the Star people for want of liberality.– They have a terribly hard task on hand to keep the paper alive’, Cobden consoled Richard in August 1860, at which point the Star appeared as far away from profit as ever. [endnoteRef:83] Circulation continued to struggle. Opponents were suggesting that as much as £300,000 had been sunk into the paper, but once again a new accession of capital was needed.[endnoteRef:84] The paper’s well-known tribulations compromised not only its own advocacy of the repeal of the paper duties, but also of those associated with it like Bright, whose position was presented as a self-interested attempt to reduce the losses on his investment.[endnoteRef:85] For Thomas Wrigley, the papermakers’ spokesman, repeal would merely ‘gratify the cupidity of a small political party, the leaders of which were interested in a portion of the daily cheap press’.[endnoteRef:86] The Star drove forward the Constitutional Defence movement in 1860, with Lucas, Dymond (the office manager) and William Hargreaves three of the most active members of the London committee,[endnoteRef:87] but gossip amongst government Whigs, scornful of what they dismissed as the papers’ attempts to intimidate them, was that Bright’s desperation for the repeal of the paper duties reflected a monthly loss of £500.[endnoteRef:88]  [83:  Cobden to Richard, 10 August 1860, BL Add. MS. 43659 ff. 55-8. Bright had suggested to Charles Sturge, 30 November 1859, f.88-89, Sturge Papers, Add MS.64130, BL, that the morning edition was now ‘clearing itself’, and the evening paper making a surplus of £25-£30 a week, but this seems to have been before expenses (excluding paper) which were running at £300-330 per week. There might be a small profit through the winter as the high point for advertisements.]  [84:  Herts Guardian, 15 September 1860; Bright to Cobden, 13 August 1860, f.120 [copy], CP20, WSRO.]  [85:  See London Letter, New York Times, 18 June 1860. Certainly a consideration: as Bright noted to Sturge, the paper duty cost the paper £150 per week, and without its removal, the prospect of profit was distant, 30 November 1859, f.88-89, Sturge Papers, Add MS.64130, BL; ‘had I know all the difficulties I would not have undertaken it without having helpers or partners of more means’.]  [86:  Thomas Wrigley, Mr Milner Gibson and the Paper Trade; being a reply to a speech delivered by that Gentleman to his constituents at Ashton-under-Lyne (1860), 5.]  [87:  See Slack to Cowen, 13 August 1860, COW/C/1483, TWAS. ]  [88:  According to reported conversation with London correspondent of Trewman’s Exeter Flying Post, 13 June 1860; Clarendon to G.C. Lewis, [May or June 1860], MS. Clar Dep c.533 [not foliated], Bodleian Library: report of conversation Bright had with friend of Lady Clarendon; Lewis to Clarendon, 13 April [1861], MS. Clar Dep c.531, Bodleian Library.] 

Given this, it was hardly surprising that the Star proprietors reacted favourably to the  suggestion of amalgamation with the Dial.[endnoteRef:89] The Dial was another of the pacifist, liberal responses to the universal hawkishness of the Times and London press in 1853-54.[endnoteRef:90] A National Newspaper League Company (NNLC) had been established in 1855 to recruit 50,000 shareholders (quickly adjusted to 10,000) and launch a London daily with a broad reformist platform.[endnoteRef:91] Despite a four-year campaign of platform proselytization, which reiterated many of the themes animating the taxes on knowledge agitation, the NNLC struggled to raise the necessary funds, and in the face of the growing impatience of its shareholders, in January 1860 it had commenced publishing a 3d weekly, the Dial.[endnoteRef:92] Amalgamation gave the Dial promoters the daily they had promised, and offered the Star a welcome accession of capital, while removing the prospect of a rival which might easily have lured away its Nonconformist readers.[endnoteRef:93] A new company, the London Press Company Ltd was created with eight shareholders, four to represent the 50% shareholding of the Dial party and nominally four for the Star, (Rawson (749), Wilson (170), William Hargreaves (60), Lucas (200), although in fact Bright owned 420 of Rawson’s nominal allocation, and Samuel Morley 100 of those standing in Wilson’s name).[endnoteRef:94] Lucas was formally appointed editor for seven years, with Rawson in charge of the finances. There was ‘no surrender, or change of principle, and no change of course in any particular, conceded or demanded’ Bright assured Cobden.[endnoteRef:95] The Morning Star and Dial was first issued on 21st October 1860. The weekly Dial was transferred to the new company in April 1862 (at which point the Dial was dropped from the title of the daily paper), but was abandoned in June 1864.[endnoteRef:96]  [89:  Noted in Bright Diaries, 1 April 1860.]  [90:  See ‘Memorial Address of the Members of the National Newspaper League to the Chairman of their Association’, The Homilist (1870), 251. See Rev D. Thomas, Journalism and the Pulpit (1857). ]  [91:  See BT 41/270/1554, NA. See also papers for Evans vs National Newspapers League Company, C 16/489/E72, NA; London Correspondent of the Witness, extracted in the Elgin Courier, 11 July 1856]  [92:  Derbyshire Times, 23 January 1858.]  [93:  Bright to Charles Sturge, 5 October 1860, ff.106-7, Add MS.64130, BL]  [94:  Arrangement because they agreed to have only four shareholders on each side, see Lucas to Wilson, 7 November 1860, M20/30, WilsonPMA. It would seem that after Lucas’ death Bright also administered his shares on behalf of his sister, Lucas’ widow, see Reid, Thomas Black, 49; Bright able to keep his direct interest obscure, even, apparently from Justin McCarthy, who suggested in his Reminiscences that Bright ‘looked after some shares which belonged to a relative’, I, 162.]  [95:  Bright to Cobden, 10 October 1860, f224-27, Add Ms 43384, BL]  [96:  See letter of Dymond, Derby Mercury, 4 June 1862. The editor, Peter Bayne, resigned, blaming the Dial’s lack of success on the prejudice attracted by its connection with the Star, Elgin Courant, 25 April 1862.] 

The juncture was not a success. The combined Star and Dial was not to the liking of many of the NNLC shareholders. There was more coverage of Dissent, sufficient for Matthew Arnold in 1863 to deem the Star a ‘true reflexion of the rancour of Protestant Dissent in alliance with all the vulgarity, meddlesomeness, and grossness of the British multitude’.[endnoteRef:97] One (apocryphal) story told of the paper being chosen by Prince Albert as the only daily fit for Royal breakfast table as a result of a decision not to cover a salacious divorce case.[endnoteRef:98] But the Dial’s supporters had looked for an earnest Christian paper, and found the worldliness and occasional frivolity of the Star, its sporting news and theatrical coverage, anathema.[endnoteRef:99] The Dial directors resented the strenuous resistance to any alteration of the overwhelming ‘Manchester School’ identity of the paper,[endnoteRef:100] but above all, they were indignant at the paper’s continued insolvency. Despite widespread recognition in the contemporary press that the Star was not a paying concern,[endnoteRef:101] the Dial’s investment was apparently made ‘on the assurance that the paper was more than paying its expenses, [and] that no fresh plant or machinery would be required for many years’.[endnoteRef:102] For a while, aided by the removal of the burden of the paper duties, and the addition of the some of the Dial’s existing 8,000 subscribers, there was a small profit.[endnoteRef:103] But quickly the Star fell back into losses of £2,000-£3,000 a year, and it soon became apparent that as much as £5000 was required for new printing machinery, which would enable it to print 35,000 copies per hour, and 150,000 in time for the normal morning delivery.[endnoteRef:104]  [97:  Arnold to his mother, 11 November 1863, Letters I, 237 [get proper reference]]  [98:  ‘The Ethics of Editing’, Edinburgh Evening News, 1 September 1885.]  [99:  Cooper, An Editor’s Retrospect, 112-13.]  [100:  See ‘Memorial Address’, 252; Thomas later attacked the Star’s ‘un-national spirit, literary inferiority, and miserable management’. There are scattered indications of resistance to what Bright at one point described as ‘the “Thomas” influence’, in which Edmond Beales, one of the Dial directors, apparently joined, see Bright to Hargreaves, 23 April 1865, ff.79-80, Add MS.62079, BL]  [101:  Reading Mercury, 8 September 1860, quoting the Patriot.]  [102:  ‘Memorial Address’, 251. There seems to have been a substantial investment in new machinery before the juncture, because Bright was suggesting that the accession of capital would allow the repayment of loans advanced for ‘the new machine’, Bright to Charles Sturge, 5 October 1860, f106-7, Sturge Papers, Add MS.64130, BL.]  [103:  ‘Report of the London Press Co. Ltd, for the Star and Dial newspapers’, 18 November 1863, M20/2?, WilsonPMA.]  [104:  21 October 1860, Chesson Diary, REAS/11/8, English Papers, MJRL; in December 1860 Hargreaves noted the Star thriving, with adverts now more than 2 pages. 'cheaper paper alone is wanted to make the property secure', Hargreaves to Cobden, 27 December 1860, 48D, CP6, WSRO.] 

There is little evidence that it was able to sell in such numbers. Evidence from the resale values of papers sold by the Alnwick Mechanics’ Institute suggests that the Evening Star was generally more greatly valued than the Standard or the Daily Telegraph, but sales stubbornly refused to reflect this, and the although the paper’s pro-Northern stance during the American Civil War of the early 1860s attracted radical readers, it was not commercially advantageous.[endnoteRef:105] In 1862 the Star was accused of currying favour with striking cabmen, in a crude attempt to persuade them to shift their patronage from Lloyd’s Penny Weekly.[endnoteRef:106] Throughout the 1860s Bright reassured his correspondents that the paper was on the verge of prosperty. In 1864 he told Charles Sturge that ‘the circulation does not lessen, but it increases and has improved throughout the year’, without offering specifics.[endnoteRef:107] But the circulation never achieved the sort of increases needed. Advertising revenue continued lag behind its rivals, and the pressure on costs was fierce.[endnoteRef:108] Problems with printing and production continued.[endnoteRef:109] In Spring 1864 the enlargement of the Standard created concerns that the Star would have to follow suit at a further cost of £3,000 a year.[endnoteRef:110]  [105:  See resale figures, Newcastle Journal,21 January, 22 April 1863, Morpeth Herald, 23 July 1864.]  [106:  Ipswich Journal, 9 August 1862.]  [107:  Bright to Charles Sturge, 8 November 1864, ff.157-58.]  [108: A comparison of advertisements for 21 March 1856 found that while the Times had 1865 adverts, and the Standard 516, the Morning Star had only 416, London, Provincial and Colonial Press News, 15 August 1867, cited Lee, Origins, 86-87. [Check, is this 1866]]  [109:  Bright complaining to Hargreaves, 17 August 1861, ff.43-44, 62079, BL.]  [110:  Bright, Diaries, 15 March 1864.] 

Friction between the original promoters and the Dial shareholders sapped at the paper’s vitality, and after the initial post-amalgamation surge fizzled out, it largely reverted to the pattern of the later 1850s, uneven production values, editorial drift, struggling circulation and stubborn losses, and an increasingly sectional identity.[endnoteRef:111] It continued to present itself badly: the paper even thinner and more transparent than the Standard, giving ‘a dirty & muddled effect owing to the ink on the one side showing itself on the other’.[endnoteRef:112] A year later the newsprint was still of insufficient and inconsistent quality and the type in need of replacement; the staff was still too small and the journalists with too much to do.[endnoteRef:113] Lucas was intelligent and well-respected,[endnoteRef:114] but his appointment did not provide the Star with the editorial leadership it needed. He was prone to asthmatic episodes, and was often absent from London from ill-health. [endnoteRef:115] Charles Cooper, who served as sub-editor in the early 1860s, recalled that he generally did not appear in the offices after dinner, and that ‘practically the Morning Star did not get much editorial supervision in those days’.[endnoteRef:116] On Lucas’ death in 1865 there were various suggestions for editor. But Bright’s preference was Justin McCarthy, who had been in effect standing in for Lucas during his final illness, and ultimately he was appointed (perhaps initially as ‘Literary Editor’), with Dymond as business manager’.[endnoteRef:117] The transition, which coincided with the sudden death of Cobden, was significant, because, under the leadership of McCarthy, who became a successful politician and literary figure, the Star, although no more commercially successful than previously, came as close as it ever did to fashioning a recognisably novel and distinct form of cheap journalism.  [111:  See ‘The “Morning Star” – a retrospect’, McCarthy, Reminiscences, I, 142-165.]  [112:  Cobden to Lucas, 20 November 1864, CP 126, WSRO.]  [113:  Bright to Hargreaves, 23 October 1865, ff83-84, Add MS.62079, BL]  [114:  J. McCarthy, Portraits of the Sixties (1903), 111; see Miall, Henry Richard, 115.]  [115:  Hargreaves to Cobden, 27 December 1860, 48D, CP6, WSRO. Lucas was absent for several months in the summer of 1864, see Bright to Charles Sturge, 1 July 1864, f.155-56, 64130. In February 1864 Lucas’ appearance at the office was sufficiently unusual to be noted in Chesson’s diary, and even then he was ‘still, however, very unwell’, Chesson, Diary, 15 February 1864. ]  [116:  Cooper, An Editor’s Retrospect, 100, though accepting that Lucas generally presided over an afternoon meeting to discuss editorials etc.]  [117:  David Thomas favoured Mason Jones, who was very keen, but whom Bright considered ‘earnest and able’ but ‘fear[ed] his Irish impulse’; mention was also made of John Gorrie Bright to Hargreaves, 23 April 1865, ff.77-78, Add MS.62079, BL. Appointment of McCarthy as editor (or ‘literary editor’ as Bright put it in letter to Elizabeth, 13 June 1865, Ogden Mss 65, Box 3, UCL), noted in Diaries, 13 June 1865; salary £500, and 5% of profits shared with Dymond.] 

Morning Star as a penny paper
For Cobden at least, the Star carried with it the reputation of the whole campaign for the repeal of the taxes on knowledge and its claim that the repeal of the stamp duties would enable the creation of a new press.[endnoteRef:118] From the outset he harboured expansive ambitions, hoping to see the Star as the first of many popular penny papers. By the end of 1856 he was encouraging his correspondents to establish provincial penny papers wherever they saw an opening, following the editorial line of the Star and the Manchester Examiner.[endnoteRef:119] The jewel in the crown would have been a penny paper on Manchester School principles in the West Riding to counter the Leeds Mercury,[endnoteRef:120] but Cobden envisaged a stable of papers, with the Star at its heart, linked by Rawson, who went up in his estimation after his work for Bright and Gibson in 1857, which would ‘all play into each others hands, & become a sort of partnership in telegraphic & other news’ while taking advantage of their combined purchasing power to beat down paper costs.[endnoteRef:121]  [118:  Cobden to Paulton, [5 July 1856], ff 181-2, Add MS.43662, BL.]  [119:  Cobden to Joseph Sturge, 31 October 1856, BL Add. MS. 43722 ff. 165-6.; Cobden to Joseph Parkes, 3 November 1856, BL Add. MS. 43664 ff. 54-7; Cobden to Richard, 5 November 1856, Browning Settlement, Peace Society Papers, Swarthmore College.]  [120:  Cobden to Sturge, 23 December 1856, BL Add Ms. 43722 ff. 193-194.]  [121:  Cobden to Joseph Sturge, 6 December 1856, BL Add. MS. 43722 ff. 187-8; Cobden to Bright, 20 February 1858, BL Add. MS. 43650 ff. 277-279.  Apparently Sturge suggests no immediate prospect of raising the finances, so by mid-December Cobden agreeing that it must stand over, Cobden to Sturge, 15 December 1856, ff. 191-192, Add Ms. 43722, BL. An Edinburgh Star was apparently briefly published in March 1858, on ‘democratic’ principles, but did not survive the month, see Cowan, Newspaper in Scotland, 286; it is not clear if it had any direct connection with the Morning Star.] 

The Morning Star was the British advance guard of this experiment, but the New York Times and New York Daily Tribune were its exemplars. Despite the Daily Telegraph and later the Standard, there was little in the history of the British press to provide a model for the conduct of the new penny press. Cobden had always seen America as pointing the way. The ability of the States to support a number of profitable penny dailies remained the bedrock of his confidence in the eventual success of the Star. ‘Depend on it’, he told Richard in November 1856, ‘the penny Press must not only go to New York for its printing machine but also for its model of management’ and journalistic style.[endnoteRef:122] From New York he learned the need for he paper to avoid long conventional editorials, arguing that the readership of the penny press required brevity; it should like the New York papers ‘sparkle with full or short leaders on the living & moving drama of public life’, and if long leaders were required they should be mixed in with ‘little semi-leaders (shall I call them) on the news <incidents> of the day’.[endnoteRef:123]  [122:  Cobden to Richard, 4 November 1856, ff. 174-5, Add. MS. 43658, BL; In 1860 he urged William Hargreaves to get Lucas to talk to John Bigelow, joint proprietor of the New York Evening Post, with a view to some understanding of how it was possible to make a significant number of New York cheap papers pay: Cobden to Hargreaves, 1 February 1860, ff 84-86, Add MS.43655, BL.]  [123:  Cobden to Richard, 7 November 1856, BL Add. MS. 43658 ff. 182-3. Viz later advice to ‘Look at the New York cheap Press see how they sparkle with full or short leaders on the living & moving drama of public life’, Cobden to Richard, 27 December 1856, BL Add. MS. 43658 ff. 225-8; Cobden to Henry Richard, 8 June 1856, BL Add. MS. 43658 ff. 46-7.] 

For all this, it is not clear that the Star developed a radically novel journalism. Indeed, Rawson conceded that the paper was ‘in effect a copy of the 4d papers’.[endnoteRef:124] It probably took the lead in extending to the dailies particular penchant for melodrama and scandal of the working-class Sunday weeklies, and this became a stand-by of criticism from competitors through the 1860s.[endnoteRef:125] Despite the wishes of Sturge and his constituency, the paper did not shy away from coverage of sport and the theatre.[endnoteRef:126] Some relatively insignificant concessions were made to the assumed demands of a popular readership for less wordy matter. Literary reviews tended to be brief. Editorials were initially kept to modest size; but this did not last as a perceptible difference with its rivals amongst the dailies, and by 1861 it had reverted to three long articles.  [124:  Rawson to Bright, 5 April 1856 99B, CP, WSRO.]  [125:  Cobden’s continued recommendation of short ‘original paragraphs’ along the lines of Jerrold’s in Lloyd’s Weekly News, Cobden to Richard, 18 May 1857, BL Add. MS. 43658 ff. 332-3: ‘With this sort of sharpshooting an incessant fire may be kept up at a policy or a premier without wearying or boring people.–  If I were <going> to start a penny paper, I should take the New York Herald & Tribune as my models for the plan <of> catering for the public both in the leaders & news’.]  [126:  See his comment to Joseph Sturge on the Daily News, 22 March 1850, BL Add. MS. 50131 f. 167-9: ‘a daily paper is obliged to put nonsense of this kind in its columns to please all parties, & classes of readers, just as it gives sporting news & police reports for the same reason – We must content ourselves with being able to find a part of a paper which is written for us’. Even so, by 1857 Bright at least was convinced that ‘With regard to Racing, there is no need whatever for the quantity of matter on that subject that is inserted’, Bright to Joseph Sturge, 17 September 1857, ff81-2, 43723, Add MS, BL.] 

The papers were not without stylistic dynamism. Even by Cobden’s exacting standards there was plenty of good writing,[endnoteRef:127] and the Saturday Review grudgingly ‘acknowledged’ that the Star ‘not unfrequently display[ed] whatever originality is involved in the advocacy of independent crotchets’, in exonerating the paper from its general attack on the mediocrity of the penny press in 1860.[endnoteRef:128] From 1861 the Star published Edmund Yates’ ‘The Flaneur’ column, which had previously appeared in the Illustrated London News, which was in effect the pioneering gossip column.[endnoteRef:129] In the Evening Star, the ‘Readings by Starlight’ column offered a platform for promising writers, including Archibald Forbes the war correspondent, James Greenwood, and the novelists George Manville Fenn, and Richard Whiteing, who provided pungent cockney commentary in the manner of a costermonger.[endnoteRef:130] As editor, McCarthy in particular gathered an impressive roster of contributors, including John Gorrie, a protégé of Duncan McLaren,[endnoteRef:131] the novelists William Black[endnoteRef:132] and William Hale White, who was parliamentary reporter 1865-66, contributing a column ‘Below the Gangway’, E.D.J. Wilson who became leader writer for The Times, and T. Wemyss Reid, who went on to be one of the most prominent journalists of the late-Victorian period.[endnoteRef:133] The Star offices and McCarthy’s hospitable salon at his home in Kennington Park were a clearing house for progressive views.[endnoteRef:134] This was a new journalistic clerisy: when presented to McCarthy, Whiteing confessed ‘I felt like the initiate of a priesthood’.[endnoteRef:135] [127:  See Cobden to Hargreaves, 14 October 1863, ff 337-340 Add MS.43655, BL.]  [128:  ‘Political Mediocrity’, Saturday Review, extracted Hobart Town Daily Mercury, 27 January 1860.]  [129:  See Barbara Black, A Room of His Own: A Literary-Cultural Study of Victorian Clubland (2012), 140-41. Yates also contributed leading articles and reviews, Yates, Edmund Yates: his recollections and experiences (1885), 295; Wiener, Americanization, 140-41.]  [130:  See ‘Memories of an old Fleet Street Journalist’ in T.P’s Weekly 1905, reprinted in Otago Witness, 11 Whiringa-ā-nuku 1905.]  [131:  See Bridget Brereton, Law, Justice and Empire. The Colonial Career of John Gorrie, 1829-1892 (1997), 23.]  [132:  See T. Wemyss Reid, William Black, Novelist (1902), 39-59.]  [133:  Reid, William Black, 49.]  [134:  McCarthy, Reminiscences, I, 235 (Butt); Reid, William Black, 49-51, Cobden to Joseph Sturge, 28 April 1857, BL Add. MS. 43722 ff. 236-7. including staff of the Star and foreign radicals such as Blanc, Kinkel.]  [135:  Whiteing, My Harvest, 59.] 

But if there was Morning Star style at all, it was constituted by its outspoken editorial language. Few punches were pulled. The Star achieved a reputation for the vigour and force of what McCarthy described as its ‘combative pens’.[endnoteRef:136] For some this was just ‘blaggardism and ultra nonsense'.[endnoteRef:137] Delane of the Times despised the Star’s penchant for what he described as 'attacks on individuals of a calumnious kind'.[endnoteRef:138] Even its supporters worried that at times what Sturge described as ' too much of an appearance of personal animus',[endnoteRef:139] and Bright a ‘tone of complaint and asperity’, had ‘interfered with its circulation without doing any good to the good cause’.[endnoteRef:140] The results of the 1857 election were particularly chastening. ‘[M]uch as I like to see the humbug [Palmerston] exposed day after day in the Star, it may probably’ Cobden conceded, ‘do more harm to the Star than to him’.[endnoteRef:141] The paper’s endorsement could be equally problematic. In 1862 the Saturday Review observed that ‘Nothing has been so seriously detrimental to Mr Gladstone as the constant panegyrics of the Star’.[endnoteRef:142] [136:  McCarthy, Reminiscences, I, 86.]  [137:  Joseph Parkes to Edward Ellice (Snr), 29 August 1860, ff.143-146, MS 15042, Ellice Papers, NLS.]  [138:  2nd Duke Wellington to Delane, 14 August 1859, 9/118, Delane Papers, TNA, playing back to Delane a conversation they had had.]  [139:  Joseph Sturge to Richard 21 November 1856 #266, Richard Papers, MSS 14023D, NLW.]  [140:  Bright to Joseph Sturge, 8 January 1858, ff. 87-88, 43723.]  [141:  Cobden to [William Fisher], 9 April 1857, Yale Univ. Library. The virulence and unchecked nature of the Morning Star’s attacks on Palmerston and the government attracted widespread condemnation as entirely partisan and unrepresentative of even radical opinion, see Aris’s Birmingham Gazette, 28 July 1860.]  [142:  Quoted Westmorland Gazette, 19 April 1862.] 

In effect, the Star was distinguished more by its politics than its prose. Bright had envisaged the paper as advocating essentially ‘the views which Cobden and I have advocated in and out of Parliament’.[endnoteRef:143] Cobden kept up a constant flow of correction and contribution to the editorial staff from Haly through to Lucas and William Hargreaves, along with a stream of his own comments to be inserted anonymously, and clippings from other papers which he felt should be extracted in the Star.[endnoteRef:144] Sturge and the peace party bridled on occasions, especially over Education, but saw their responsibility as just to persuade, remonstrate and if necessary indicate dissent.[endnoteRef:145] Cobden consistently stressed the need for the paper to ‘make itself the organ of moral reformers of every rational kind’ by, for example, attacking the betting system and those involved in gambling.[endnoteRef:146] At the same time, he worked hard to ensure that the Star did not ‘cease to be a newspaper in the widest sense, & become merely an organ of the peace party to be supported by those who already share [its] opinions’.[endnoteRef:147] Instead the Star became known as ‘Cobden’s paper’, and after 1857 as Cobden became a more marginal figure in British political life, as the official mouthpiece of the ‘Manchester School’,[endnoteRef:148] and eventually as Bright’s ‘kept newspaper’ as the Scotsman put it.[endnoteRef:149] [143:  Bright to Joseph Sturge, 23 August 1855, f.41-42, 43723, Add MS, BL]  [144:  [Citations from published volumes to Richard].It would seem that similar flow of advice to Hamilton, though fewer letters survive. Hamilton noted a barrage of advice about how to make the journal decent and respectable, Hamilton to Gladstone, 19 September 1856, Box 36, MCGP. see Cobden to Hamilton, ff. 124-125 Add MS.43669, BL; For Lucas, see, See Cobden to Samuel Lucas, 15 September 1859, Cobden Papers 134, WSRO; followed up by editorial, MS, 17 September 1859; ditto 17 September 1859, ibid. Viz Cobden to Lucas, [10 October 1859], ditto, 11 October [1859], WSRO Cobden 136. Continues occasional instructions re editorial topics and approaches through 1860, Cobden to Lucas, 25 July 1860, Hull University Archives DX/163/1/5. Viz the rather peremptory tone of the request/instruction in Cobden to Lucas, 16 August 1860 [copy], WSRO Cobden 134. Also Cobden to Lucas, 26 November , 1 December 1862, 27 July, 18 October 1863, 9 January, 2 February 1864, CP 135, WSRO; Cobden to Hargreaves, 22 January 1863, Mallet Papers. Still hardly convincing to argue, as David Brown does, that he was the ‘de facto editor’ at any point, Brown, ‘Morally transforming’, 335.]  [145:  Chas Sturge to Richard, 19 January 1857 #255, Richard Letters, MSS 14023D, NLW.]  [146:  Cobden to Richard, 27 May 1856, ff. 30-2, Add. MS. 43658 BL. Joseph Sturge to Richard, 24 November 1856 #265, Jos Sturge to Richard, 27 November 1856 #267a, Richard Papers, MSS 14023D, NLW; Joseph Sturge to Wilson, 8 September 1856, M20/25 WilsonPMA.]  [147:  Cobden to Richard, 26 April 1858, BL Add. MS. 43659, 14 July 1856, ff. 85-6, Add. MS. 43658 BL; Cobden to Richard, 15 May 1857, ff. 21-2, Add. MS. 43658 ff. 326-8. While later objecting that ‘I consider the Star is too diplomatic – too mealy mouthed in fact’, Cobden to Joseph Sturge, BL Add. MS. 43722 ff. 243-4.]  [148:  See London correspondence of the Empire, (Sydney, Australia), 20 May 1857.]  [149:  Quoted in Glasgow Daily Herald, 16 August 1860. Scotsman argued that the Manchester clique of Radicalism particularly inclined to use of kept papers, and has for a decade or more showed ‘extraordinary antipathy’ to a genuinely independent press. ] 

Bright was inclined to protest. ‘'I do not inspire the Star. Its principles and politics were determined on when it started, and it does not require fresh inspiration from day to day’ he told Edward Ellice in December 1859.[endnoteRef:150] To no avail. At the start of 1861 a [sharp] spoof extract from ‘an unpublished volume of Lord Macaulay’s History of England’, ‘The Protectorate of John Bright’, was widely circulated, in which the election of Bright as Protector of England was followed by the flight of the Queen to Australia, the assumption by Bright of the title of ‘John the First’, and his taking possession of the royal palaces, upon which he ‘appropriated that part of the Westminster edifice in which the Peers formerly met as offices for the Morning Star and Dial newspaper’.[endnoteRef:151] But it is likely that despite a widespread belief that he frequently wrote editorials, he did so rarely, accepting that he was an amateur, and ‘amateur writing does not answer for a newspaper’.[endnoteRef:152] Certainly Bright generally found the paper’s editorial line congenial; his correspondence was littered (if less systematically than Cobden’s) with commendations and recommendations for material in the paper. He was close to Lucas and his successor McCarthy, who recalled that he dropped in regularly, almost nightly during the struggles over the Reform Bill in 1866.[endnoteRef:153] He saw the paper as a necessary corrective to the general press line on all manner of issues, and was capable of suspecting clandestine attempts to undermine the paper from the establishment.[endnoteRef:154]  [150: Bright to Edward Ellice (Snr), 16 December 1859, ff.78-83, MS 15006, Ellice Papers, NLS; Cobden was similarly keen to protest his distance, telling T.B. Potter, ‘it is entirely independent. – I never had a shilling of money in it, & I really think I know more about the proprietary of the Daily News, Times, & Telegraph, than of the Star’, 9 January 1864, WSRO Add.MS 2761, folio B63.]  [151:  Nottinghamshire Guardian, 17 January 1861.]  [152:  Bright to Cobden, 9 April 1858, f.124-27 , Add Ms 43384, BL. For the notion that Bright frequently wrote editorials see T.H.S. Escott, Personal Forces of the Period (1898), 25, ‘A visit to the London Newspaper Offices’, New Zealand Herald, 10 June 1867; and contradiction of Edward Russell, That Reminds Me (1900), 84-85. Noted writing a short article, Diaries, 3,14 June 1859. He had in the early 1850s written reasonably regularly for the Manchester Examiner and Times, see for example, Bright to Elizabeth Bright, 21,27 February 1851, Ogden Mss 65, Box 3, UCL.]  [153:  McCarthy, Reminiscences, I, 64. Corresponded with suggestions, ibid, 77-78. Meetings with Lucas to discuss contemporary affairs regularly reported in his letters to his wife, Ogden Mss Box 3, UCL.]  [154:  See his plea to Joseph Parkes to intervene in a libel case, 16 June 1857, Parkes Papers, UCL.] 

From the outset the Star, despite its finances, built up a strong cadre of leader writers and contributors from metropolitan radical circles, including Holyoake, F.W. Chesson, who had worked with Hamilton on the Empire, and was taken on after its final collapse in the summer of 1856,[endnoteRef:155] L.A. Chamerovzow of the Anti-Slavery Association, and later Washington Wilks, whose outspoken anti-Palmerstonianism encouraged Cobden to lure him back to London from Carlisle.[endnoteRef:156] These were supplemented by writers recruited to meet specific needs, including Henry Mead (author of the Sepoy Revolt (1856) who provided the Star’s editorial comment during the Indian Revolt, and Julius Faucher, a German free-trader who contributed articles on continental affairs);[endnoteRef:157] along with contributors like J.E.T. Thorold Rogers, the radical Oxford don who during the early 1860s was encouraged to contribute letters on rural reform.[endnoteRef:158] Some, like Henry Merritt, who wrote on art, were shared with the Manchester Examiner and Times.  In the 1860s especially, its offices were a refuge for  the denizens of what McCarthy called the ‘Exile-world of London’.[endnoteRef:159] The Dial connection brought Edmond Beales, onto the Board, and during the reform crisis of 1866-67 it was the mouthpiece of Beales and the Reform League.[endnoteRef:160] With this perhaps came a narrowing of the openness of the paper’s columns to radical opinion. By 1865 G.J. Holyoake was conscious that his idiosyncratic liberalism might not have ready appeal to Lucas, although 'More than any other journal the Morning Star has always reflected the multitudinous opinions of the public'.[endnoteRef:161] Lucas, unconvinced, declined the contribution.[endnoteRef:162] Nor was the paper close to Gladstone, who unlike his careful cultivation of Thornton Hunt, seems to have limited his connection to the Star to occasional corrections of its pronouncements on him.[endnoteRef:163] But despite the inevitable vagaries of its editorial line ('I fear that our friends of the Peace party will be horrified - some days - with the Star', Hargreaves noted in 1861),[endnoteRef:164] the Star did largely fulfil its editorial purpose as the mouthpiece of Manchester School radicalism. [155:  See George Thompson to F.W. Chesson [copy], 7 January 1856, M20/24, Wilson Papers, [Manchester Archives].; F.W. Chesson to Wilson, 12 January 1856, ibid, seeks such an arrangement. After the Morning Star he worked for the Scotsman and the Daily News, and at his death described rather unkindly by York Herald as ‘not a journalist of the highest type’ but ‘nevertheless a plodding persevering, conscientious man’, York Herald, 1 May 1888.]  [156:  See  Cobden to Sturge, 17 March 1857, ff. 218-19, Add. MS. 43722, BL.]  [157:  For brief biographies of Mead (or Meade) and Faucher see Howe, Letters of Richard Cobden, III, 1854-59, 150, 346.]  [158:  See Letters of J.E. Thorold Rogers and Mr Henry Tupper on the History and working of the laws of Primogeniture (1864); correspondence with Bright in Thorold Roger Papers, Bodleian Library, Oxford.]  [159:  McCarthy,  Reminiscences, I, 102-141.]  [160:  D. Home, D.D. Home. His Life and Mission (1888) , 216-17; see J.S. Mill to J.M. Ludlow, 21 July 1867, [Mill Collected Correspondence], 1112A; for Conservative opponents it became the mouthpiece of ‘Brightism and Bealism’, Bath Chronicle, 1 November 1866.]  [161:  Holyoake to editor of the Morning Star, [Dec 1864, various fragments], #1572 and 1572/1, Holyoake Papers, CpUL.]  [162:  Lucas to Holyoake, 10 January 1865, [get number], Holyoake Papers, CpUL. (This did not prevent numerous other contributions from Holyoake, see letter, MS, 6 May 1867.]  [163:  Gladstone, Daries, 24 January 1861, printed 25 January 1861; 4 October 1865, printed 5 October 1855, 16 February 1867, printed 18 February 1867; clear from McCarthy to Gladstone, 16 February 1867, ff.72-73, Add MS.44412, BL, that McCarthy had had no dealings in person or on paper with Gladstone while at the Star.]  [164:  See comments of Hargreaves to Cobden, 12 October 1861, 107D, CP6, WSRO. In 1864 Cobden complained to Paulton that the Star seemed no more consistent than the rest of the press in its treatment of Palmerston, Cobden to Paulton, 6 June 1864, BL Add MS.43662 ff 306-8.] 

In the period between its establishment and the repeal of the paper duties, the Star offered consistent support to taxes on knowledge campaigners. During the American Civil War the Star gained credibility and readers on the radical left in recognition of its almost vigorous support of the North, for which it earned from Punch the nickname ‘the Yankee Journal’, and along with the Daily News and the Spectator, served as a vital counterweight to the anti-Northern stance of the Times.[endnoteRef:165] Bright drew on his personal knowledge to make significant contributions,[endnoteRef:166] seeking to use his contacts with Charles Sumner to try to obtain copies of diplomatic communications between the British and American governments in advance of the other papers.[endnoteRef:167] Copies of the Star were passed to Lincoln as representative of pro-Northern sentiment.[endnoteRef:168] Its advocacy of the North enabled the Star to become the staple reading of radical students like the young T.H. Green.[endnoteRef:169] Even then, despite being recognised for its independent foreign coverage, the Star was unable to dent the perception abroad that the Times remained ‘the sole representative of the English press’.[endnoteRef:170]  [165:  See Goldwin Smith, Britain and America (1865), 22.]  [166:  See letters sent on cotton supply and American affairs to Star by Bright in , extracted in other papers, eg Manchester Courier, 24 April 1865. Had been pushing for the strengthening of the paper’s representation in the States since the start of 1861, see Bright to Hargreaves, 11 January 1861, ff.41-42, 62079, which recommended a weekly contribution from William Bigelow.]  [167:  ‘It would be a great advantage to the Morning Star to be able to publish any interesting dispatches in advance of its competitor, & its honest dealing with the American question, is rendered all the more effective when it can show itself possessed of accurate information on subjects on which the public take a deep interest’, Bright to Charles Sumner, 6 November 1863, Rush Rhees Library, University of Rochester.]  [168:  Charles Sumner to Lincoln, 7 August 1863, Selected Letters of Charles Sumner, [vol?], 186.]  [169:  D. Leighton, The Greenian Moment. T.H. Green, Religion and Political Argument in Victorian Britain (2004), 13; Lady Grogan, Reginald Bosworth Smith (1909), 51-2.]  [170:  New York Times, 11 August 1862.] 

It acquired the status of keen exposer of political abuse, but the accusation of being ‘anti-British’ could never be entirely shrugged off.[endnoteRef:171] It took a leading role in promoting/publicising the work of the Jamaica Committee in 1866, and its position as ‘the unblushing apologist of the Jamaican humanitarians’ was identified (along with doctrinaire free trade and peace at any price) as one of the three great questions on which it mistook the opinions of the public.[endnoteRef:172] Its sympathetic coverage of Irish topics, even during the Fenian outrages of 1867, and its tendency to a strain of anti-royalism (about which even Cobden was doubtful (he described the Star’s campaign against the proposal to make Albert ‘King Consort’ in 1858 as ‘rather of the Advertiser school, & savors too much of Cockney clap-trap for my taste’),[endnoteRef:173] made it an easy target for critics, as when it appeared after the death of Prince Albert without the traditional black borders. At times, the paper seemed very deliberately to court controversy, with more than one eye on commercial imperatives, as in the furore created in 1864 over an ‘interview’ procured with Muller, a convict accused of murder, by a Star correspondent who tricked his way into the prison where Muller was being held, which inevitably attracted strong condemnation at the potential subversion of the course of justice, all in the interests of titillating readers, for whom the newshops, placarded in large letters, announced the scoop.[endnoteRef:174] Likewise in 1865 it was roundly condemned for publishing a fictitious list of holders of Confederate bonds, along with two fiercely condemnatory editorials; not least because it must have known that the list was a hoax.[endnoteRef:175]  [171:  See Hirst, Early Life and Letters of John Morley, I, (1927), 39-40; Grant, Newspaper Press, I, 378.]  [172:  See correspondence between Bright and McCarthy reprinted in McCarthy, Reminiscences, I, 79-84; Editorial, Hampshire Advertiser, 16 October 1869.]  [173:  Cobden to Richard, 31 January 1859, BL Add. MS. 43659 ff. 12-13. Bright also urged caution in 1866, see Bright to McCarthy, 19 January 1866, printed McCarthy, Reminiscences, I, 83-84.]  [174:  ‘The “Interview” with Muller’, Sheffield Independent, 20 September 1864.]  [175:  Lists included various associates of the Times, including Delane himself, and generally denied.; for response see ‘’A Scandal of Journalism’, Westmorland Gazette, 14 October 1865.] 

The end
By 1867 there were already signs that the Star might not have a long future.  Between 1860 and 1867 the NNLC was able to declare dividends varying from £1 5s to £6 5s per cent; in 1864 revenue of £1050  was attributed to the Morning Star. In 1865 Bright reported that the paper was ‘now paying a fair dividend, and its future is promising’,[endnoteRef:176] though this had not prevented backers like Charles Sturge having to press for the repayment of loans in 1864.[endnoteRef:177] The disruption caused by the deaths of Lucas and Cobden, and also the ill-health of Hargreaves, who had become Bright’s most active confidant in the first half of the 1860s, had prompted discussions of a further revision of the paper’s ownership. Bright initially suggested raising a further £15,000 amongst friends such as Frederick Pennington with which to buy out the Dial shareholding: ‘the Paper would then be in hands competent to manage it, and not afraid of any expenditure upon it’.[endnoteRef:178] He talked of the potential of a 20-25% dividend, but apparently could not convince the proposed investors.[endnoteRef:179]  [176:  Bright to Hargreaves, 12 August 1865, ff.79-80, Add MS.62079, BL.]  [177:  Bright to Charles Sturge, 1 July 1864, f.155-56, Add MS.64130, BL; still an issue in November, see ditto, 8 November 1864, f.157-58.]  [178:  Bright to Hargreaves, 19 April 1865, ff.75-76, 12 August 1865, ff.79-80, Add MS.62079, BL. Evans was ‘a good man of business, is well off, and is thoroughly of our views', ditto3 April 1865, ff.77-78; showed some interest, see Chesson, Diary, 17 June 1865.]  [179:  By September 1866, as the commercial crisis bites, he ‘say[s] nothing about the Star as I have nothing to recommend’, Bright to Hargreaves, 29 September 1866, ff.99-100, Add MS, 62079, BL] 

Once again, under the business management of Dymond, described by Cooper as capable but ‘utterly discouraged by his difficulties with the directors’, the Star lacked leadership.[endnoteRef:180] Although McCarthy was close to Bright, there were suggestions that he was never entirely happy on account of the constraints on his editorial freedom.[endnoteRef:181] By 1867 whatever surpluses there had been to fund dividends for the NNLC had dried up and its shares (£1 paid up) were being offered for as little as 3/- each.[endnoteRef:182] There was talk of amalgamation with the Daily News.[endnoteRef:183] Rawson had long harboured ideas of uniting the two papers, maintaining the Star as a penny paper, and the Daily News at 2d, while economising on editorial expenses.[endnoteRef:184] But nothing was finalised. Around this time the NNLC made an attempt to buy up the other 50% shareholding in the Star and Rawson and the other proprietors offered to sell their half for £9,000 or to pay £8,000 for the Dial’s half.[endnoteRef:185] In the Spring of 1868 the Star proprietors apparently came to an agreement to sell their share to the NNLC, but it became clear by April that the NNLC directors were not able to raise the capital needed to complete the purchase, or had had second thoughts about the valuation.[endnoteRef:186] By this time Bright’s commitment to the paper, which had been waning since at least 1865, had all but vanished: ‘I wish I were well out of it. The trouble it has given me has been great and constant', he told Hargreaves. Ultimately, the Dial sold its shareholding with a loss of £9,500, bitter at the ‘clandestine doings’ of the Manchester School proprietors.[endnoteRef:187] A stray reference in Hodder’s Life of Samuel Morley talks of a meeting on the 20th July 1868 to discuss affairs of Star and the Daily News, at which it was arranged that in September the proprietors of the Daily News would take over the Star, but the take over does not seem to have happened.[endnoteRef:188] [180:  Cooper, An Editor’s Retrospect, 143-44. Dymond, supporter of the abolition of capital punishment, on the staff from 1857 until the paper ceased publication in 1869, when he emigrated to Canada, see Dictonary of Canadian Biography XIII ().]  [181:  William Tinsley, Random Recollections, I, 78, 305. This perhaps explains the entry about discussing the editorship of the Star with Edward Dicey, in Bright, Diaries, 1 July 1868.]  [182:  Newspaper Press, (July 1867).]  [183:  Little note in Western Daily Press, 22 October 1867.]  [184:  Bright to Hargreaves, 2 October 1867, ff113-6, Add MS.62079, BL.]  [185:  ‘National Newspaper League Company Ltd’, BO, 2 September 1869.]  [186:  Bright to Hargreaves, 5 August 1867, ff.107-10,  17 April 1868 ff117-18, Add MS.62079, BL.]  [187:  ‘Memorial Address of the Members of the National Newspaper League to the Chairman of their Association’, The Homilist (1870), 252. Thereafter the company wound up, with about a third of the £30,000 capital raised returned to shareholders. Not without, at least according to Thomas, having contributed to the repeal of the ‘taxes on journalistic literature’ and the establishment of the cheap press.]  [188:  Part of the arrangement was that Rawson ‘should influence all who had been associated with the Star as contributors or readers to transfer their support in favour of the Daily News’.] 

However, the writing was on the wall. The success of the Pall Mall Gazette, established in 1865, and of the Echo was cutting heavily into the circulation of the Evening Star. The decision of the Daily News in June 1868 finally to abandon its efforts to maintain a higher price and reduce to a penny, was a heavy blow, compounded by the News’ launching at the same time of a penny evening paper, the Express, which although only half the size of the evening editions of the Standard and the Star, further cut into the Star’s market.[endnoteRef:189] ‘In the presence of such a rival’, wrote one observer, ‘it will be hard for the Morning Star to stand, and few will regret [it] absorbed by a prudent, decent and powerful liberal journal’.[endnoteRef:190] In 1868 Bright, faced with the prospect of a place in the cabinet in Gladstone’s government, sold his shareholding to Rawson on the pretext that it would be incompatible with holding Cabinet office, no doubt relieved to be free of his financial responsibilities.[endnoteRef:191] ‘If I were as rich as some of my friends’, he later told Thorold Rogers, ‘I would not have suffered the Star to fail - or to want a successor – but I cannot afford to join in newspaper experiments. I have been in two of them & have burned my fingers’.[endnoteRef:192]  [189:  Being presaged, with new machines, in February 1868, see Printers Register, 6 February 1868; also extended proprietary, inc Labouchere, Samuel Morley, Probyn; ‘A Glance at the London Newspaper Press’, Western Mail, 12 June 1869, whose damning verdict on the Star was that it ‘has been unfortunate from the commencement. There has been a cheese-paring policy united to ultra-democratic opinions which have not found favour with the multitude. The constant cry of “Wolf” on its placards has alienated many of its supporters’.]  [190:  ‘Credo’ in Sydney Morning Herald, 17 January 1868.]  [191:  Suggestion of True Witness and Catholic Chronicle, 19 December 1888. [See McCarthy reminiscences in DN in October 1910, Bright a frequenter at the 5pm tea. ]  [192:  Bright to J.E.T. Rogers, 28 August 1875, quoted in Koss, Political Press, I, 204; see Bright to Hargreaves, 23 October 1865, ff83-84, Add MS.62079, BL.] 

Bright’s withdrawal stimulated dissatisfaction in the other proprietors more concerned with the paper’s lack of commercial success, and a further withdrawal of support from Milner Gibson and other Liberal party chiefs.[endnoteRef:193] It also prompted McCarthy to give up the editorship and sail for America. John Morley was appointed to replace him, amidst talk of the Star’s absorption by another title; by this point the circulation may have fallen as low as 5,000.[endnoteRef:194] Although the Star improved its writing and apparently its circulation under Morley’s editorship,[endnoteRef:195] the proprietors were unwilling to fund further losses, and Morley was unhappy.[endnoteRef:196] F.W. Chesson, editor of the Evening Star, reported that Rawson would have kept going longer, but was unable to raise any further capital in the depressed state of the Lancashire economy; instead he took £3000 in cash and an interest of £2000 and a place on the Daily News board.[endnoteRef:197] Key editorial staff leached away: Edward Russell was appointed editor of the Liverpool Daily Post at the start of October 1869. The final issue of the paper appeared on 13th October 1869. Its valedictory statement claimed that its two aims had been ‘the advocacy and propagation of political principles which were then counted extreme in their Liberalism’ and ‘to establish the feasibility of providing journalism of the best sort under what were then the untried conditions of a penny newspaper’. The second, it claimed, had been demonstrated by spread of penny papers ‘in London and the provinces’,[endnoteRef:198] and the first was now best served by amalgamation with the Daily News. In all, the attempt was said to have cost £80,000.[endnoteRef:199]  [193:  Morning Post, quoted by Liverpool Daily Post, 11 October 1869.]  [194:  This figure was suggested by Fox Bourne, English Newspapers, II, 272 and has been widely repeated. ]  [195:  Suggestion of McCarthy, Reminiscences, I, 163.]  [196:  Whiteing, My Harvest, 93.]  [197:  Chesson Diary, 5,9 October 1869, REAS/11/??, English Papers, MJRL.]  [198:  Editorial, MS, 13 October 1869.]  [199:  Grant, Newspaper Press, I, 379. Impressionistically, such figures were often bandied about; it was suggested in 1876, for example, that the Daily News accumulated losses of as much as £100,000 before finally becoming a paying concern at the start of the 1870s, as a result in part of its coverage of the Franco-Prussian war, see ‘London Newspapers during 1876’, Warwick Examiner (Queensland), 14 April 1877.] 

There was talk of a monthly paper to be published from the Star office, and the plant and machinery were apparently kept intact for several years, with a view to a fresh publication, but nothing eventually emerged.[endnoteRef:200] All that was left was the muted farewells of the Star’s rivals, which made little fanfare and spoke – implicitly – mostly of irrelevance. All the Daily Telegraph could bestir itself to note was that the Star’s valedictory reference to establishing the penny press was somewhat misleading given its own anticipation by six months (17 Sept 1855) of the penny price.[endnoteRef:201]  [200:  Noted Dundee Courier, 9 January 1871; see William Tinsley, Random Recollections, I, 306. Plant apparently put up for sale in 1871, see Manchester Evening News, 1 April 1871, but only eventually sold in 1880, see Printing Times, (1880), 139.]  [201:  Daily Telegraph, 16 October 1869; a communicated correction appeared in the Morning Herald, 15 October 1869.] 

By 1869 the Star offered little that was distinctive. Its pages were filled with the normal small change of the Victorian press, speeches, lectures, along with a diet of middle class frauds and swindles, murders (and even supposed murders), fires and railway accidents. Foreign coverage was shrinking. There were a few desultory letters, but nothing which suggested a vibrant dialogue with its readers. The coverage of its traditional radical constituency remained: ballot, trade unions, land reform debates; it was still flogging the military punishment question, but there were no great editorial agendas. Provincial prints like the Exeter and Plymouth Gazette at least gave it the respect of drawing the moral that its collapse demonstrated both the failure of Bright’s political principles and the inability of sustaining indefinitely a newspaper on anything other than commercial principles.[endnoteRef:202] Only its former staff were more generous. At least, thought Whiteing, ‘it had done its work in helping to save England from the blunder of an alliance with the slave power’.[endnoteRef:203] [202:  Editorial, Exeter and Plymouth Gazette, 15 October 1869.]  [203:  Whiteing, My Harvest, 93.] 


